Урок
Тема. Сталінський
тоталітарний режим в Україні та репресії
в 1920 – 1930 х. рр.
Мета. Ознайомити учнів з сталінським тоталітарним режимом
в Україні та репресіями 1920- 1930 х. рр.
Очікувані результати:
-
називати основні риси сталінського
тоталітарного режиму в Україні в 1920 –
1930х. рр.;
-
пояснювати причини й наслідки
встановлення радянського тоталітарного режиму; масових репресій;
-
висловлювати та аргументувати власні судження, щодо
порушення прав людини в умовах тоталітарного режиму;
-
тлумачити та застосовувати історичні
терміни та поняття:тоталітарний режим,культ особи, репресії,
Великий терор, політичний процес.
Обладнання : відео «Репресії 20 -30 х.
рр.», картки з ключовими словами, портрет Й. Сталіна, аркуші з розділами
Конституції 1937 р., ланцюжок дат на дошці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення нової теми і мотивація навчальної
діяльності школярів.
План
1. Сталінський
тоталітарний режим в Україні та порушення прав людини.
2. Масові репресії та їх ідеологічне виправдання .
3. Політичні процеси 1920-1930 х. рр.
4. Конституція УРСР 1937 р.
Трикутник
очікуваних результатів:
Знаю …
Хочу дізнатись…
Дізнався (лась)…
Метод
«Ключові слова»
Тоталітаризм - політичний
режим і система державної влади з використанням насильницьких методів керування
суспільством за відсутності політичного плюралізму й демократичних свобод.
Політичний режим –
характерний тип влади в країні, сукупність методів і засобів здійснення
політичної влади, яка відображає характер взаємовідносин громадян і держави.
Культ особи – надмірне звеличування однієї людини,
наділення її надприродними якостями, приписування визначального впливу на хід
історії.
Ідеологія –
організована у систему сукупність ідей, настанов, гасел, програмних документів
партій, філософських концепцій тощо.
Репресії – це
комплекс заходів з арештів, розстрілів і переселення великих мас людей вжиті
державними органами.
Конституція - це основний закон держави, який визначає суспільний
і державний устрій країни, функції органів державної влади, основні права та
обов’язки громадян.
Робота
в групах :
І група: визначає ознаки демократичного режиму
ІІ група: визначає ознаки авторитарного режиму
ІІІ група : визначає ознаки тоталітарного режиму
Метод
«Мозкова атака»
Назвіть, які основні риси сталінського тоталітарного
режиму спостерігались в Україні в 1920 –1930 х. рр.?
«Великий терор» – період, у внутрішній політиці
СРСР, пов’язаний з ім’ям Миколи Єжова – народного комісара внутрішніх справ
протягом 1926–1938 рр. Це період масових репресій, які здійснювалися
керівництвом країни на підставі, «спущених на місця» цифр «планових завдань» з
виявлення й покарання так званих «ворогів народу». Іноді цей період історики
називають «єжовщиною». Сам термін було запроваджено 1961 року англійським
істориком Р. Конк- вестом.
Перегляд
відео «Репресії 1920 – 1930 х. рр. в Україні» та метод «Проблемного
питання» : Мета масових репресій в Україні 1920 – 1930 х. рр.?
Історичні
довідки групи експертів «Політичні
процеси 1920 – 1930 х. рр. в Україні» та заповнення хронологічного ланцюжка на дошці
Хронологічний
ланцюжок
1928 р. «Шахтинська справа»
1930 р. судовий
процес над членами міфічної «Спілки визволення України»
1931 р. процес Українського національного центру»
1933 -1934 рр. процес УВО
1937 р. «Процес військових»
Учні
відповідають на проблемне питання «Головна мета політичних
процесів 1920 – 1930 х. рр. в Україні?»
Інтерактивна
вправа: «Занурення в документ»:
Робота в групах
з документом
1. Переглянути статті Конституції УРСР, прийнятої 30 січня 1937 р., і
визначити, наскільки демократичною була ця Конституція?
2. Які з положень Конституції свідчать про це?
3.Як це співвідносилося з реальним життям?
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Метод
«Мозкова атака »: наслідки сталінського тоталітарного режиму для України?
Трикутник
очікуваних результатів
Знаю …
Хочу дізнатись…
Дізнався (лась)…
ІV. Домашнє завдання. Опрацювати тему: « Тоталітаризм та репресії в Україні в 1920 – 1930 х. рр.»
Урок
Тема. Суспільно –
політичний рух в Україні в другій половині ХІХ
ст.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть
-
визначати хронологічні межі етапів
громадівського руху;
-
характеризувати особливості суспільно – політичного та
національно – визвольного рухів в Наддніпрянській Україні всередині ХІХ ст.;
-
на основі аналізу різних джерел
інформації визначати і характеризувати основні причини, прояви, форми та
наслідки суспільно – політичного та національно – визвольного рухів в
Наддніпрянській Україні всередині ХІХ
ст.;
-
тлумачити історичні терміни та поняття:
хлопомани,громади,Валуєвський циркуляр;
-
характеризувати історичну постать В.Антоновича.
Обладнання: кольорові фішки(4-х кольорів),портрет
В.Антоновича,картки з ключовими поняттями і історичними термінами,хронологічна
таблиця з основними датами, картки само перевірки з тестовими завданнями, картки
з нумерацією столів, карта України.
Тип уроку: урок
формування компетентностей і компетенцій
Хід уроку:
І Оганізаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Евристична бесіда з учнями
1. Що таке
Українське національне відродження? Коли воно відбувалось на українських
землях?
2. Які
особливості мало Українське національне
відродження ?
3. Що
спричинило появу такого явища?
4. Що ми розуміємо під національною свідомістю та
національною ідеєю?
5. Назвіть
і охарактеризуйте етапи Українського національного
відродження ?
6. Яка
верства суспільства розпочала Українське національне
відродження в Наддніпрянській Україні?
7. Назвіть
найвідоміших діячів Українського національного
відродження в
Наддніпрянській Україні?
ІІІ Мотивація учнів
Я знаю …
Хочу дізнатись…
ІV. Формування компетенцій та
компетентностей учнів
Учитель. На уроці ми продовжим вивчати національно –
визвольний рух на українських
землях в 50-60х рр. ХІХ ст.в
Наддніпрянській Україні.
План.
1.
Діяльність хлопоманів.
2.
В. Антонович – активний учасник
громадівського руху.
3.
Громадівський рух в 50-60х рр.
4.
Валуєвський циркуляр та його наслідки
для України.
Учитель . Протягом вивчення теми уроку, нам необхідно
визначити, які події в історії Наддніпрянщини свідчать про відродження
національно визвольного руху і заповнити хронологічну таблицю основних подій.
Робота в групах
І група. Діяльність хлопоманів
1.
Хто такі хлопомани?
2.
Звідки походить їх назва?
3.
Хто очолив рух хлопоманів?
4.
В чому полягала діяльність хлопоманів?
Закріплення . В чому полягала діяльність хлопоманів?
ІІ група. В. Антонович – активний учасник громадівського руху.
Під час захисту проєкту звертається увага на постать В. Антоновича як:
1.
Історика
2.
Етнографа
3.
Археолога
4.
Нумізмата
5.
Громадсько- політичного діяча
Закріплення .
-
Визначити історичне значення діяльності
В.Антоновича.
-
Чи є актуальним в наш час погляди В. Антоновича
щодо шляхів розвитку України?
ІІІ група. Громадівський рух.
1.
Що таке громада?
2.
Яка була мета діяльності громад?
3.
Чому саме Санкт – Петербург став містом,
де започаткувався український
громадівський рух?
4.
Хто входив до складу Санкт -
Петербурзької громади?
5.
Яке значення мало видавництво журналу
«Основа»?
6.
Яке місто на Україні стало центром
громадівського руху?
7.
В яких містах України, крім Києва ,
виникли громади?
8.
В чому полягала їхня діяльність?
9.
Видатні діячі громадівського руху?
10.
Причини припинення громадівського руху?
Закріплення. В чому
полягає історичне значення громадівського
руху в 50х- 60х рр. 19 ст.?
Робота з контурною картою
На контурній карті позначте
міста,де діяли українські громади в 60 – і рр. ХІХ ст.
ІV
група. Валуєвський циркуляр та його наслідки для України.
1.
Причини видання Валуєвського циркуляру?
2.
Зміст Валуєвського циркуляру?
3.
Наслідки Валуєвського циркуляру для
України?
Закріплення. Чому російський царизм повів наступ на
український національно- визвольний рух?
ІV. Систематизація сформованих компетенцій та компетентностей
1.
Учні заповнюють хронологічну таблицю
основних подій національно – визвольного
руху на українських землях в 50-60х рр. ХІХ ст.
2. Тести (самоперевірка засвоєння учнями нового матеріалу)
1.Народницько - культурна течія
української інтелігенції на Правобережній Україні в 50-60х рр. ХІХ ст., які
прагнули зблизитись з народом,це: а)хлопомани;б)народовці;в)москвофіли.
2.Хто був автором статті «Моя
сповідь»:
а) М.Костомаров;б)В.Антонович;в)П.Куліш.
3. Укажіть,як називались напівлегальні
непартійні об`єднання
, які в 60- 90- ті рр. ХІХ ст. були організаційною формою українського
національно – визвольного руху:
а)
братства;б)громади;в)товариства.
4. Вкажіть,хто був засновником громади у Санкт- Петербурзі:
а)М. Костомаров, В.
Білозерський,Т. Шевченко;
б) М. Костомаров, В.
Білозерський,В. Тарновський;
в) В. Білозерський,Т. Шевченко;
Г.Галаган.
5. Укажіть, коли розпочалося
видання першого українського журналу «Основа»: а)1859р.;б)1860р.;в)1861.
6. Журнал «Основа»
проіснував:а)20 місяців;б)21місяць; в)22 місяці.
7. Центром громадівського руху на
Україні стало місто: а)Львів;б) Київ;в) Полтава.
8. головний напрям діяльності
громад це:
а)організація недільних шкіл;
б)друкування навчальної
літератури;
в)публічні лекції.
9. Визначте рік заснування
Київської громади:
а)1860р. б)1861р. в)1859р.
10. хто з громадівців написав
українські підручники для недільних шкіл:а) П.Куліш і В.Антонович;
б) П.Куліш і Т. Шевченко; в)
В.Антонович і Т. Шевченко;
11. Визначте рік видання
Валуєвського циркуляру:
а)1861р.; б)1862р.; в)1863р.
12. Циркуляр міністра внутрішніх справ Валуєва:
а)дозволяв українське
книгодрукування;
б)застерігав видавців щодо
видавництва книг українською мовою;в)забороняв друкувати навчальну та релігійну
літературу українською мовою.
VІ. Рефлексія
Я дізнався (лась)
VІІ. Домашнє завдання:опрацювати параграф 18 Урок
Тема:Кримінальна
відповідальність та кримінальне покарання.
Мета:
Вивчити особливості кримінальної
відповідальності, зокрема, неповнолітніх; сформувати в учнів чітке
уявлення про окремі види кримінального покарання;
Розкрити особливості кримінальної відповідальності
неповнолітніх;
Розвивати в учнів навички правомірної поведінки,
працювати в групах;
Виховувати повагу до Конституції та законів
України.
Тип уроку: комбінований
Обладнання :
підручники, витяг з ККУ, картки із завданнями, телевізор,презентація на тему
«Кримінальна відповідальність»
Основні поняття
і терміни: злочин, кримінальна відповідальність, кримінальне
покарання
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація
опорних знань учнів
Метод «Юридичний ключ» (пояснити терміни:
злочин,види злочинів, склад злочину, види співучасників,форма вини)
ІІІ.
Повідомлення нової теми та мотивація навчальної діяльності школярів.
Звучить пісня «Бутирки»
Запитання до класу. Які асоціації у вас викликає ця пісня?
Повідомлення
теми уроку : Кримінальна відповідальність та кримінальне покарання.
Ознайомлення з планом вивчення нової теми
План
1. Що таке
кримінальна відповідальність.
2. Види
кримінальних покарань.
3. Особливості кримінальної відповідальності.
Очікувані
результати
Після уроку ви
зможете:
Пояснювати поняття
кримінальна відповідальність.
Називати види
кримінальної відповідальності, наводити приклади.
Аналізувати правові
ситуації і пропонувати шляхи їх розв’язання ,використовуючи окремі статті ККУ.
Оцінювати
наслідки злочину для конкретної особи і суспільства.
Провідна ідея уроку: «Незнання закону не звільняє від
відповідальності…(але це лише перша частина нашої ідеї,а другу частину ми
сформулюємо наприкінці уроку)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Однією з ознак скоєння злочину ми називали те,що за нього
настає відповідальність. Саме невідворотність покарання є одним з найважливіших
принципів кримінального права.
Проблемне
питання: З якою метою держава застосовує покарання? (кара за
скоєне,перевиховання злочинця,попередження нових злочинів)
Цікаво ,а яка
існує відповідальність за скоєння злочинів в інших країнах світу. Послухаємо
наших послів: Ізраїль,Іран, Саудівська Аравія.
Обставини, які виключають відповідальність за діяння ,
схожі на злочин:
Необхідна оборона
Крайня необхідність
Примус
Неосудність.
Отже,
кримінальна відповідальність - це вид юридичної
відповідальності,що встановлюється державою у кримінальному законі
,накладається судом на осіб,винних у
скоєнні злочину. Підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою
суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину.
Кримінальне
покарання – це захід примусу, що застосовується від імені
держави за вироком суду щодо особи, визнаною винною у скоєні злочину, і підлягає в обмеженні прав
свобод засудженного
Які ж є види
кримінальних покарань (Робота з таблицею Види кримінальних
покарань с. 184 підручника)
Вам цікаво які
покарання існували в Київській Русі та Запорізькій Січі? Про це ми дізнаємось
від наших експертів істориків.
З якого віку
настає кримінальна відповідальність? (робота з витягом КК,ст.22 с.
185 підручника)
Статистика
злочинів.
У 2016р. зросла кількість злочинів, зокрема – тяжких
на 20% і складає 213521, особливо тяжкі
злочин склали – 19021. Підлітки скоїли – 400
кримінальних злочини, серед яких 3 вбивства тільки в м. Києві.це
статистика лише тих справ, які були передані до суду,адже більшість підліткових
правопорушень вирішується мирно – батьки просто відшкодовують потерпілим
збитки.
Першою
особливістю кримінальної відповідальності неповнолітніх є те,що до
них застосовуються не всі види кримінальних покарань (робота з схемою Види
кримінальних покарань на с. 184 підручника)
Визначте обсяг кримінальної відповідальності
:наведіть юридичне значення цифр,опрацювавши сторінки підручника на
с.183,с.186.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Розв`язання юридичних
задач
2. Вирішення юридичних ситуацій
3.Розвязання правових рівнянь.
Юридичний квадрат
Ми навчились:
Визначати, що таке
кримінальна відповідальність , зокрема, неповнолітніх.
Називати види
кримінальної відповідальності, наводити приклади.
Аналізувати правові
ситуації і пропонувати шляхи їх розв’язання.
Оцінювати наслідки
злочину для конкретної особи та суспільства.
Закінчення
другої частини провідної ідеї уроку: «А знання закону може відвернути вчинення злочину»
VІ.
Домашнє завдання. Опрацювати пар.25 Урок
Тема. Українська держава П. Скоропадського.
Очікувані
результати
Після цього уроку учні зможуть
-
називати дату гетьманського
перевороту та хронологічні межі
існування Гетьманської держави;
-
аналізувати причини поразки Центральної
ради;
-
характеризувати внутрішню та зовнішню
політику гетьмана П. Скоропадського та його заходи для розвитку освіти та культури та робити власні
висновки;
-
тлумачити історичні поняття та терміни:
гетьманат, гетьманський переворот та Українська Держава;
-
характеризувати постать П.
Скоропадського як політика, державного діяча, гетьмана України;
-
визначати та показувати на карті кордони
Української Держави П. Скоропадського.
Обладнання: кольорові фішки(4-х кольорів),портрет П.
Скоропадського зображення гривні, ілюстрація герба Української держави,картки з
ключовими поняттями і історичними термінами, картки з нумерацією столів, картки
із завданнями для роботи в групах, карта України та QR – коди
для формувального оцінювання учнів
Тип уроку: урок
формування компетентностей і компетенцій
Хід уроку:
І Оганізаційний момент
ІІ Мотивація учнів
Я знаю …
Хочу дізнатись…
ІІІ. Формування компетенцій та компетентностей учнів
Вчитель:
Хронологія подій
1.
29
квітня 1918 року в Києві відбувся Всеукраїеський хліборобський
конгрес, що вимагав відновити гетьманат і проголосив гетьманом П.
Скоропадського;
2.
В ніч на 30 квітня 1918 року відбувся
державний переворот і прихильники Скоропадського розігнали УЦР;
3.
Гетьман видав маніфест – « Грамоту до всього
українського народу», що проголосив про створення Української Держави, що
проіснувала з 29 квітня до 14 грудня
1918 року.
4.
Маніфест «Грамота до всього українського народу»
5.
Закон « Про тимчасовий державний устрій України», за яким назву «УНР» було
замінено назвою «Українська держава»
Метод « Проблемного питання»: В чому, на ваш погляд,
були причини поразки УЦР, що призвели до встановлення гетьманату в України? Чому, за висловом сучасного історика Я. Грицака, УЦР увійшла в історію Української революції « як
уряд добрих намірів і великих задумів»
Вчитель. В. Верстюк – відомий дослідник історії української
революції зауважив: «Історія гетьманської держави залишається цікавою, але
погано прочитаною сторінкою історії Української революції» тому ми сьогодні
спробуємо розглянути і оцінити діяльність П. Скоропадського через призму
конкретних історичних подій та явищ.
Метод «Ключова постать» - Хто ж такий
був П. Скоропадський, коли і як увійшов
він в українську історію й революцію зокрема? (зачитати уривок із « Спогадів»
П. Скоропадського)
План
1.
Гетьманський переворот. Прихід до влади
П. Скоропадського
2.
Внутрішня політика Української Держави.
3.
Зовнішня політика Української Держави.
4.
Розвиток культури України за часів
Української Держави.
Робота в групах (формування груп)
І група. Охарактеризуйте внутрішню політику
П. Скоропадського за планом:
1. Закон про громадянство(1 липня 1918 р)
2.
Система влади в Українській Державі за гетьмана
П.
Скоропадського (за схемою на с. 57)
3.
Запровадження державної символіки
4. Нова
адміністративно – територіальна реформа
5.
Аграрна реформа гетьмана
( Опрацювати параграф 11,
пункт 2, с. 56 -58)
ІІ група.Охарактеризуйте
внутрішню політику
П. Скоропадського за планом:
1.
Заходи гетьмана П. Скоропадського, що до відновлення промисловості
2.
Валютно – фінансова політика гетьмана
3.
Заходи по відновленню українського війська
4.
Спроби гетьмана сформувати український флот
( Опрацювати параграф 11, пункт 2, с. 59 -60)
ІІІ група. Охарактеризуйте
зовнішню політику
П. Скоропадського за планом:
1.Яким
було головне завдання зовнішньої політики уряду гетьмана П. Скоропадського?
2.
Скільки країн світу визнали Українську Державу?
3. Яку
форму союзу з небільшовицькою
Росією проголосив П. Скоропадський
грамотою від 14 листопада 1918 року?
4. У
чому полягало ускладнення становища Української Держави в листопаді 1918 року?
5.
Покажіть на карті територію Української Держави
П. Скоропадського та території, приєднані до неї внаслідок зусиль української
дипломатії.
( Опрацювати
параграф 11, пункт 3, с.60)
Робота з контурною картою (учні
позначають кордони Української Держави П. Скоропадського)
ІVОхарактеризуйте розвиток
культури за часів
П. Скоропадського за планом:
1. Як
розвивалась освіта за доби гетьманату П.
Скоропадського?
2.
Створення Української Академії наук.
3. Як
розвивалось мистецтво у ті часи?
4. Яким
було церковно – релігійне життя?
( Опрацювати
параграф 18,пункти1,2, 3, с.103- 105)
ІV. Систематизація сформованих компетенцій та компетентностей
Учні в групах обговорюють
здобутки і втрати політики гетьмана П. Скоропадського і заповнюють таблицю «
Політика гетьмана П.Скоропадського»
VІ. Рефлексія
Я дізнався (лась)…
VІІ. Формувальне оцінювання
учнів (вчитель роздає учням QR – коди)
VІІІ. Домашнє
завдання:опрацювати параграф 11, 18 пункт 1-2 с. 103- 104
Бліц – опитування
1.
Коли відбувся гетьманський переворот? (30 квітня 1918 р.)
2.
Яку назву отримала держава П.
Скоропадського?( Українська Держава)
3.
Хто був художником герба Української
Держави? (Г. Нарбут)
4.
Назвіть грошову одиницю Української
Держави? (гривня)
5.
За формою правління Українська Держава
була? (монархія)
6.
На які верстви суспільства опирався П.
Скоропадський у внутрішній політиці? ( поміщики,
промисловці та старе чиновництво)
7.
Який стан суспільства він прагнув
відродити бо вважав його опорою суспільства? (козацький)
8.
В яких містах гетьманом П.Скоропадським
були відкриті університети? (Києві та Кам` янці – Подільському)
9.
В якому році було відкрито Українську
Академію наук і хто ЇЇ очолив? (листопад 1918 р.,
В. Вернадський)
10.
Де і коли виходив журнал « Книгар»? (Київ, 1918 р.)
11.
Назвіть першу українську державну
організацію в галузі кіно? («Українфільм»)
12.
Скільки країн світу визнали Українську
Державу?(30)
Немає коментарів:
Дописати коментар